מוות בבית החולים כתוצאה מחמצת מטבולית שלא אובחנה ולא טופלה כראוי

משרדנו הגיש בשנת 2015 תביעת עזבון של גבר בן 29 עם עבר של אלכוהוליזם אשר נפטר לאחר אשפוז בן 4 ימים במחלקה פנימית של בית חולים במרכז הארץ, עקב כשל נשימתי ולבבי כתוצאה מחמצת מטבולית קשה, אשר לא אובחנה ב"זמן אמת" ולא טופלה ע"י הצוות הרפואי.

חמצת מטבולית הינה הפרעה במאזן החומצי בסיסי הנגרמת כתוצאה מהצטברות בדם של חומצות פנימיות (אנדוגניות) הנוצרות בגוף, או חיצוניות (אקסוגניות) כמו רעלים חומציים שונים.

חמצת מטבולית מתבטאת בירידת ריכוז הביקרבונט בדם וירידה בערכי pH.

חמצת מטבולית גורמת לגירוי מרכז הנשימה ולהתפתחות נשמת (היפרוונטילציה) הגורמת לירידת הלחץ החלקי של דו תחמוצת הפחמן בדם (בססת נשימתית). מנגנון פיצוי זה לעליית ה – pH הוא המנגנון המרכזי באמצעותו הגוף מתמודד עם חמצת מטבולית.

היכולת להפעיל מנגנון זה ביעילות שונה בגילים שונים ותלויה, בין השאר, במצב הרפואי הכולל של החולה.

גם במצב הבריא היכולת להתמיד בנשמת קשה מוגבלת באופן כזה שאם לא ננקטים בצעדי טיפול רפואי הולמים יש סכנה שמנגנון הפיצוי "יישבר" ותתפתח אי ספיקה נשימתית וירידה בחמצון הדם (היפוקסיה) לצד החמרת החמצת המטבולית וכתוצאה מכך החמרה קשה של המאזן החומצי בסיסי והחמצון הרקמתי, הפוגעות באופן מיידי במערכות גוף חיוניות כמו הלב וכרוכה בסכנת מוות, בעיקר עקב כשל לבבי.

הטיפול בחמצת מטבולית תלוי באבחנה של סיבתה.

במקרים קיצוניים בהם לא ניתן לתקן במהירות את גורם החמצת הראשוני נהוג להעביר את החולה למחלקת טיפול נמרץ ולהתחיל הנשמה מלאכותית, כדי להימנע ממצב של "שבירת" מנגנון הפיצוי הנשימתי ולהשתמש באמצעים נוספים כמו הזלפת תמיסת ביקרבונט לדם, כל זאת לצד טיפול בסיבה הראשונית שחוללה את החמצת.

התיק הסתיים בפשרה של מיליון ש"ח.

התייעצו איתנו עכשיו